the ball poem summary in hindi | class-10th (poetry) | UP Board Exam 2023-2024 | NCERT | Best MCQ in English|
the ball poem summary जॉन बेरीमैन द्वारा लिखी गई एक मर्मस्पर्शी और आत्मविश्लेषी कविता है। यह नुकसान, अस्थिरता और बड़े होने की कठोर वास्तविकताओं के विषयों की पड़ताल करता है। कविता पाठकों को एक युवा लड़के की आंखों के माध्यम से एक भावनात्मक यात्रा पर ले जाती है जो अपनी क़ीमती गेंद को खोने के दर्द का अनुभव करता है। कुछ ही क्षणों के भीतर, लड़का गहन जीवन सबक सीखता है जो हमेशा के लिए उसके दृष्टिकोण को आकार देगा।
कविता की शुरुआत उस लड़के से होती है जो उत्साह से खुले मैदान में अपनी गेंद से खेलता है। गेंद युवाओं, मासूमियत और बचपन की लापरवाह प्रकृति का प्रतिनिधित्व करती है। जैसा कि वह स्वतंत्रता और खुशी का आनंद लेता है, गेंद उसे लाती है, कविता सूक्ष्म रूप से खुशी की क्षणिक प्रकृति और बचपन के अपरिहार्य अंत का संकेत देती है।
अचानक, गेंद लड़के की पकड़ से छूट जाती है और पास की धारा में लुढ़क जाती है। खोने का यह क्षण लड़के के जीवन में एक लाक्षणिक मोड़ बन जाता है। उसे कठोर वास्तविकता का सामना करना पड़ता है कि कुछ भी हमेशा के लिए नहीं रहता है, और यहां तक कि सबसे प्यारी संपत्ति भी छीन ली जा सकती है।
कविता तब नुकसान के लिए लड़के की भावनात्मक प्रतिक्रिया को उजागर करती है। वह कई तरह की भावनाओं का अनुभव करता है, जिसमें उदासी, भ्रम और खालीपन की गहरी भावना शामिल है। गेंद का खोना मासूमियत के नुकसान और दुनिया की जटिलताओं और चुनौतियों के प्रति धीरे-धीरे जागृति का रूपक बन जाता है।
जैसा कि लड़का धारा के पास खड़ा है, हानि पर विचार करते हुए, उसे निर्णय लेना चाहिए। वह गेंद को जाने देना और उसकी अनुपस्थिति को स्वीकार करना चुन सकता है, या वह इसे पुनः प्राप्त करने का प्रयास कर सकता है, यह जानते हुए कि गेंद फिर कभी पहले जैसी नहीं होगी। यह निर्णय उन कठिन विकल्पों को दर्शाता है, जिन्हें नुकसान या परिवर्तन का सामना करने पर जीवन में करना चाहिए।
लड़का अंततः गेंद को धारा से पुनः प्राप्त करने का निर्णय लेता है, यह जानने के बावजूद कि यह हमेशा के लिए बदल जाएगी। यह निर्णय उसके अतीत को जाने देने से इनकार करने, बचपन की सादगी के लिए उसकी लालसा और वयस्कता की कठोर वास्तविकताओं के प्रति उसके प्रतिरोध का प्रतीक है।
कविता अपने हाथों में गीली गेंद को पकड़े हुए लड़के के साथ समाप्त होती है, जो अपने निर्णय के भार को महसूस करता है। वह पहचानता है कि गेंद कभी भी वैसी नहीं होगी, जिस तरह नुकसान का अनुभव करने के बाद वह कभी भी वैसी नहीं होगी। यह अहसास उनके संक्रमण को एक अधिक परिपक्व और आत्मविश्लेषी व्यक्ति के रूप में चिह्नित करता है।
“द बॉल पोम” नुकसान के सार्वभौमिक मानवीय अनुभव और समय बीतने पर एक प्रतिबिंब के रूप में कार्य करता है। यह परिवर्तन की अनिवार्यता और बड़े होने की कड़वी प्रकृति पर प्रकाश डालता है। गेंद के रूपक के माध्यम से, कविता अतीत को पकड़ने और वर्तमान को गले लगाने के बीच के नाजुक संतुलन की पड़ताल करती है।
Question and Answers
Q1: Who is the author of the poem “The Ball Poem”? A1: The author of the poem “The Ball Poem” is John Berryman.
Q2: What is the central theme of the poem? A2: The central theme of the poem is the inevitability of loss and the lesson of learning to cope with it.
Q3: What is the poem about? A3: The poem revolves around a young boy’s experience of losing a ball and the life lessons he learns from that loss.
Q4: How does the poet describe the ball in the poem? A4: The poet describes the ball as a symbol of joy, innocence, and the carefree nature of childhood.
Q5: What does the boy in the poem do with the ball at first? A5: At first, the boy plays with the ball and enjoys the pleasures of childhood.
Q6: Why does the boy clutch the ball to his chest? A6: The boy clutches the ball to his chest because he doesn’t want to lose it and is afraid of the eventual separation from it.
Q7: How does the poet describe the boy’s face after he loses the ball? A7: The poet describes the boy’s face as one filled with tears and sorrow after he loses the ball.
**Q8: What does the poet mean by the line, “He senses first responsibility in a world of possessions”? A8: This line suggests that losing the ball makes the boy realize the concept of responsibility in a world where material possessions can be lost or taken away.
Q9: How does the boy initially react to the loss of the ball? A9: The boy initially reacts to the loss of the ball with shock, grief, and tears.
Q10: How does the boy feel about growing up in the poem? A10: In the poem, the boy feels a sense of loss and the burdens of growing up, as represented by his lost ball.
Q11: What lesson does the boy learn from losing the ball? A11: The boy learns the lesson that losses are an inevitable part of life and that he needs to learn to accept and cope with them.
Q12: What does the poet mean by “the transitory” in the poem? A12: The term “the transitory” refers to things that are temporary and fleeting, like the ball and the innocence of childhood.
Q13: What does the poet want the boy to learn from this experience? A13: The poet wants the boy to learn the valuable lesson of dealing with loss and understanding that possessions are temporary.
Q14: How does the boy’s attitude change by the end of the poem? A14: By the end of the poem, the boy’s attitude changes from carefree to contemplative and aware of the impermanence of life.
Q15: What is the significance of the phrase “the pathos of being put off” in the poem? A15: This phrase signifies the sadness and emotion attached to having to let go of something or being separated from it.
Q16: How does the poem explore the theme of growing up? A16: The poem explores the theme of growing up by showing how the loss of the ball symbolizes the loss of childhood innocence and the realization of responsibilities.
Q17: What is the mood of the poem “The Ball Poem”? A17: The mood of the poem is melancholic and reflective, as it deals with loss and the lessons that come with it.
Q18: What is the contrast between the beginning and the end of the poem? A18: At the beginning of the poem, there is joy and carefree play, while by the end, there is a sense of loss and contemplation.
Q19: How does the ball symbolize the boy’s emotions in the poem? A19: The ball symbolizes the boy’s emotions by representing his joy, innocence, attachment, and eventually, his realization of life’s transient nature.
Q20: What does the poet want the readers to learn from “The Ball Poem”? A20: The poet wants the readers to understand the concept of loss, impermanence, and the importance of learning to accept life’s changes with grace and maturity.